- Indretning

Om indretning

Indretningen betyder alt for, hvordan man oplever det rum man kommer ind i, og hvilken stemning man ønsker der?

Føler man sig velkommen? Har man lyst til at blive? Taler vi om butikker, biblioteker, eller andre virksomheder, vil et ja til foranstående, være ensbetydende med et godt grundlag, for højere omsætning, indtjening og lysten til at blive, og komme tilbage.  Og et nej vil være risikofyldt.

 Harmonien i helheden vil betyde glæde og energi for personale, kunder, og de gæster der besøger butikken, biblioteket, museet eller virksomheden.

Indretning af butikker

Udgangspunktet for indretningen er butikkens Profil og forventede Image. Butikker bør indrettes efter deres forretningside og sortiment. Indretningen vil i mange tilfælde tage udgangspunkt i Visual Merchandisings principper.

Butikkerne indrettes efter deres fysiske rammer, butiksarealets størrelse og form, varighed, lager, kontorer, toiletter, personale-rum som bliver en funktionel del af indretningen. Butikkerne indrettes med gangbaner, en logisk sortimentsplacering, placering og valg af inventar og kassefunktion, belysning, samt placeringer af udstillings og kampagnepladser.

Indretning af museumsbutikker

Museumsbutikkerne skal afspejle selve museet.

Når man kommer i museumsbutikken, skal man fornemme samme stemning, som i hele museet.

Det vil sige, at valg af farver / materialer på vægge loft og gulv er vigtige.

Valg af inventar er ligeledes vigtig, af hensyn til stemningen og salget i lokalet. Museumsbutikkens sortiment der bl.a. sælger masser af souvenirers,  der giver inspiration fra selve museet.

Museumsbutikkens mål er at skabe den maksimale omsætning, hvilket kan lykkes med den rigtige indretning.

Opbygningen er ligesom opbygningen af en butik.

Indretning shopping center

Formålet med dekoration / udsmykning af Shopping Centre er, at give besøgende / kunderne en glad og positiv oplevelse hver gang de besøger centret.

Jo flere oplevelser der er, jo mere attraktiv er centret, og omsætningen i butikkerne er stabil og stigende.

Kunderne glæder sig til at opleve forskellige stemninger, der understøtter glæden ved at komme og handle der.

Dekorationerne / udsmykningerne til de forskellige kampagner i shopping centeret er mange.

Dette kan for eksempel være Valentin, Påske, Mors dag, Fødselsdag, ”Sommer” med turist flag, Halloween, og gl.dags Juleopsætning med sne og mekaniske nisser, samt Nytårs tema.

Se billederne

Indretning shopper

Udgangspunktet for indretning af en shop er, hvilken hoved-ide der ligger bag. Er det en mærkevare shop, en sæson shop, en salgs shop,  eller en permanent shop, der skal fremstilles? Hvad er shoppens profil, shoppens budget og forventede omsætning i perioden.

Shoppens indretning skal afspejle profilen i de produkter der sælges / tilbydes i shoppen. Der skal tages stilling til shoppens størrelse, form, beliggenhed og varighed. Shoppen afleveres med en samlet pris.

Indretning af biblioteker

Indretningen i Biblioteker har som hovedmål, at gøre Biblioteket til en spændende og fornyet oplevelse for brugere og gæster hver dag. Man skal kunne fordybe sig, uanset om man ung eller gammel. Indretning skal appellere til dem der bare vil læse avisen og drikke en kop kaffe. Eller til de unge, der vil sidde for sig selv, lærer lektier, eller snakke skole og kærester.

Det skal være spændende, dejligt, rart og trygt at besøge biblioteket. Det skal være let at orientere sig, finde sin bog, og det man kom efter, uanset om det er i Bibliotekets åbningstid, eller når det er selvbetjent.

Man skal blive inspireret af udstillinger, dekorationer, kampagner, forelæsninger, og mange events. Målet er at brugerne føler, at det er deres bibliotek, og glæder sig til at komme igen.

Indretning af et legeområde

I Hjørring Metropol Shopping Center blev vi (MJ-deko og jeg) bedt om, at tegne og lave et legeområde for børn i alderen fra 2 til 12 år. Området var 120 m2, og lokalet var i P-kælderen ved rulletrapperne op til butikkerne.

Hoved-ideén bestemte vi skulle være “leg i naturen / skoven”. børn skulle sætte pris på, at der var andet der var sjovt, istedet for “nettet”, med spil, og andet købt legetøj. De skulle opleve at man sagtens kan lege uden hjælpemidler. Så vi planlagde “en tur i skoven”, hvor der var træer, sti at gå på, udstoppede dyr, sandkasse, man kunne hoppe på træstubbe, kravle rundt og gemme sig i en gl ruin. Der var træstammer som ballance-bomme, et vippe-dyr og en labyrint. (se billederne)

Legeområde til børn, blev så døbt ”Metropolleskoven” og er rigtig meget besøgt. Målet var at aktivere børn, -at gøre det spændende, når man besøgte centeret, hvor forældre også kunne få et pusterum på bænkene i Metropolleskoven.

Se billederne

Tilmelding

Ring og få et uforpligtende tilbud eller et gratis besøg.

Kontakt Tlf. 4010 1610 / 6224 1616 eller mail: leosommer@info.dk  www.leosommer.dk